top of page
  • ivylele

AI ואני: מדריך לכתיבת מיקרו-קופי עם כלי בינה מלאכותית

לא משנה אם נאהב אותה או נשנא אותה, הבינה המלאכותית כאן כדי להישאר. כל שני וחמישי אני נתקלת באנשים שטוענים בפניי בעליצות שהמקצוע שלי ככותבת קופי ומיקרו-קופי הולך להיעלם. לא פלא שבהתחלה זה יצר אצלי תחושה של אנטי חזק כלפיה.


אז לא, אני לא חושבת שעידן הכתיבה האנושית עומד להיעלם כל כך מהר, אבל אני כן בטוחה שככותבי וככותבות קופי ומיקרו-קופי, אין לנו ברירה אלא לאמץ את הבינה המלאכותית ולהשתמש בה לטובתנו.


ג'ייקוב נילסן מנסח את האזהרה שלו בפשטותYou won't lose your job to AI, but to someone who uses AI better than you do.


החדשות הטובות הן שכלי AI מוצלח הוא כמו העובד.ת שתמיד רציתם: יש לו רעיונות טובים, הוא תמיד פנוי לעבודה ומביא איתו הרבה יצירתיות ופתרונות שלא חשבנו עליהם. עם עבודה נכונה, אפשר להפיק ממנו המון תובנות שגם חוסכות לנו זמן וגם משפרות את התוצרים שלנו.


כדי לגלות מה כלי AI יכולים לעשות בשבילנו ככותבי קופי ומיקרו-קופי, הצטיידתי ביובל קשטכר, מנכ״ל ומייסד בית הספר הגדול בעולם לכתיבת UX וסוכנות הכתיבה UX Writing Hub.


ביחד ניסינו לבדוק איך אפשר להפוך את הבינה המלאכותית לכלי נוסף (ומנצח!) בארגז הכלים שלנו ככותבים וככותבות.


שאלת המפתח: באיזה כלי AI כדאי להשתמש?

יובל ממליץ בחום על ChatGPT. אני משתמשת במקביל גם ב-Copilot. הדוגמאות בפוסט לקוחות משיחה עם צ'אט-ג'יפיטי החינמי.


5 דרכים שבהן AI יכול לעזור לכם בכתיבת קופי ומיקרו-קופי

 

1.לכתוב תכל'ס (רעיונאות ובריינסטורמינג חינם אין כסף!) כלי AI יכולים להיות שותפים מעולים לחשיבה יצירתית ויש להם יכולות קופירייטינג לא רעות בכלל. אפשר לבקש מהם ישירות רעיונות לטקסטים שאתם צריכים: למשל, משפט שמזמין להירשם לניוזלטר של חברת אופנה לנשים צעירות או שלוש הצעות לכפתור לא בנאלי שיוביל לעמוד "אודות" >>


2. לעזור לכם במחקר משתמשים מהם החסמים שמונעים מאנשים להירשם לניוזלטר? מה אנשים רוצים מביטוח דירה? מה הצרכים העיקריים של אנשים כשהם מחפשים טיסה לחו"ל? כלי AI יכולים לענות לכם על השאלות האלה ולחסוך לכם הרבה זמן, הרבה עבודה – והרבה כאבי ראש. נכון, שום דבר לא יחליף ראיונות עומק עם משתמשים אנושיים אמיתיים, אבל במצב שבו לרובנו אין את התקציב, היכולת והנגישות לבצע עכשיו שיחות אישיות עם לקוחות קיימים או פוטנציאליים, כלי AI יכולים לבוא לקראתכם.


זה הזמן לתחקר אותם על הצרכים, האינטרסים, החסמים והמצבים הרגשיים של המשתמשים שלכם. למשל: מה נקודות הכאב של אנשים שצריכים לעבור בית? >>


3. לדמיין איתכם את הפרסונה המותגית אפשר להשתמש בכלי AI לבניית הפרסונה של המותג בכמה שיטות שונות. אפשר למשל לשחק איתו משחק תפקידים ולתת לו לדמיין את הפרסונה שלכם – או לשאול אותו איך היא הייתה אומרת משפט כזה או אחר.

נגיד שאתם בונים פרסונה לאפליקציית היכרויות שמיועדת לא.נשים בעלי השכלה גבוהה. זה הזמן לשאול את AI אילו תכונות מאפיינות את הפרסונה שלכם, ובעיקר: איך היא מדברת?


4. לנתח תובנות ממידע של משתמשים כלי AI לא יכולים לחפש במקומכם ברשתות חברתיות, להאזין לשיחות של שירות לקוחות או לקרוא מכתבי פידבק שהמותג קיבל. אבל הם כן יכולים לנתח את המידע שאתם תספקו להם. יובל מספר שאנשי המקצוע קוראים לזה Conversation Mining או Social listening. פשוט מספקים לכלי את הטקסטים שאתם רוצים לנתח (באמצעות קובץ וורד או אקסל) ונותנים להם לייצר את התובנות: מה המילים הכי נפוצות בטקסטים? מה הטענות של המשתמשים כלפי המותג?


5. לבצע בשבילכם מחקר מתחרים נכון, אפשר לחפש בגוגל את המתחרים וללמוד עליהם אחד אחרי השני, אבל גוגל לא יכול לאפשר הצלבת מידע ולסכם אוטומטית את המידע כמו שעושים כלי ה-AI. יובל מספר ששימוש בצ'אט ג'יפיטי לא מחליף את מחקר המשתמשים שהוא עורך, אבל הוא לחלוטין מקצר ומייעל את הנבירה באינטרנט. מחקר של כמה שעות ארוכות, הוא אומר, הופך לכמה דקות בלבד.

כך למשל הוא יכול לתמצת במקומנו את ההבדלים בין שלוש אפליקציות שידוכים פופולריות >>


הטיפים של יובל לשימוש ב-AI לכתיבת קופי ומיקרו-קופי

לתת הקשר (Context): LLM בנויה כך שהיא עושה חיבור בין דאטה מאחורי הקלעים ומבוססת על תוצאות סטטיסטיות. ככל שנותנים יותר קונטקסט בפרומפט, כך התוצאות יהיו מדויקות יותר.

אם למשל אנחנו רוצים שהכלי ייתן לנו רעיונות לכפתור למסך מסוים, יש לתת לו את ההקשר של המסך הזה: מה המיקום של המסך הזה בפלואו, מה הטקסט שבא לפניו, מה יקרה אחרי שילחצו עליו? ואפילו יותר מזה – מה מאפיין את המותג שלנו? מהם עקרונות הכתיבה שהגדרנו לו? אני, למשל, תמיד מבקש ממנו לקצר (Make it short), לענות בצורה Simplified, Down to earth וכמובן – Conversational.


לצרף מסך או מסמך: רוב כלי ה-AI בנויים כך שאפשר להזין אותם במידע. אם אני מבקש מהכלי לעזור לי במסך מסוים, אני מעלה אליו תמונה או פידיאף של המסך.


לתת פידבק: אנחנו יכולים לעזור ל-AI לעזור לנו. אפשר ורצוי לכוון את הכלי לתוצאות שיותר אהבנו ולדברים שהוא ביצע בצורה טובה – ולבקש ממנו לפתח או לתת עוד רעיונות. כשאנחנו עושים פולואו-אפ אנחנו משפרים את התוצאות הבאות שנקבל.


לבדוק את המידע: אי אפשר לקחת כמובן מאליו את המידע שכלי ה-AI מספקים לנו. לכן אני ממליץ תמיד להצליב כמה מקורות מידע ולא לוותר על מחקר משתמשים אמיתי. צריך להבין ש-AI לא מחליף את האופן שבו עושים חקר משתמשים - צריך לאמת את המידע – אבל הוא בהחלט יקצר משמעותית את הדרך שלנו.

 

מה AI לא יכול לעשות בשבילנו?

לכתוב בעברית מושלמת: לא משנה כמה הם משתדלים, אין היום כלי AI שיכתוב לכם בעברית מדוברת בלי להישמע עילג, מתורגם להחריד או אפילו לשגות לגמרי במילים ובניסוחים. למעשה, הסיכוי שהכלי יבין מה אתם מבקשים יגדל להפליא אם תכתבו לו באנגלית ותתרגמו אחר כך את התוצאות.


AB TESTING: איזה כיף היה אם כלי AI היו מסוגלים לפתור לנו את ההתלבטות הטורדנית בין שני כפתורים או שתי כותרות לעמוד נחיתה? למרבה הצער, כרגע (ורק כרגע) כלי AI עדיין לא יכולים לתת לנו תשובות בדוקות לתהיות של קופי ומיקרו-קופי. כלומר, הם יכולים לתת לנו אינסוף רעיונות מה לכתוב בכותרת או בכפתור, אבל הם לא יכולים להגיד לנו איזה ניסוח יעבוד יותר טוב. 


לחפש ברשתות חברתיות: אם חשבתם שתוכלו לקצר את השלב הזה של מחקר משתמשים, מבאס לגלות שכלי ה-AI שקיימים (כרגע, כבר אמרתי?) לא יכולים לחפש במקומנו מה אומרים ברשתות החברתיות על מותג X או החסם Y. מה שכן, אפשר להזין לתוכם את הציטוטים שכן מצאתם, ולבקש מהם להסיק מהם תובנות: אילו מילים חוזרות על עצמן? מה נקודות הכאב של המשתמשים? וכו'.

 

  • מעניין אתכם לגלות עוד על איך לכתוב לחוויית משתמש עם AI? בבית הספר של יובל מציעים קורס מקוצר בחינם (אנגלית)!

  • יש לכם רעיונות לדברים נוספים שכותבים וכותבות יכולים לעשות עם AI? נשמח לקרוא בתגובות :)


215 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page