top of page
  • ivylele

איפה אפי? או: איך לכתוב עמוד 404 מעולה

עודכן: 10 בספט׳ 2023

כמשתמשים מן היישוב, כנראה שאין עמוד שאנחנו רוצים פחות לנחות בו מאשר בעמוד שגיאה - אותו 404 הידוע לשמצה. הלינק היה שבור, הכפתור היה שגוי או שמישהו סתם התבלבל ב-url – לא משנה למה, אנחנו יודעים מייד שהגענו למקום הלא נכון.


(דוגמה ל-404 לא יוזר פרנדלי ולא מחייך. הבנק הבינלאומי)


ככותבי חוויית משתמש, לעומת זאת, אנחנו צריכים לדעת שעמוד 404 הוא סוג של אוצר. זה המקום שבו, עם קצת רצון וקצת יכולת, לא רק שנוכל להחזיר את המשתמשים שלנו למקום הנכון – אלא נצליח גם להחזיר להם חיוך לפנים. בדרך, יש לנו הזדמנות גם לזריקה קטנה מעולם התוכן והמסרים של המותג שלנו.


אז איך עושים את זה?

או, טוב ששאלתם. קודם כל, זוכרים את המטרה המרכזית של מיקרו-קופי: שמישות.


במקרה שלנו, יש לכאורה מעט מאוד שאנחנו יכולים לעשות. אנחנו הרי לא יודעים לאן היוזר רצה להגיע ולכן לא נוכל להביא אותו לשם. מה שכן, נוכל לנסות.


הדרך הפשוטה ביותר היא להפנות את הנוחתים להומפייג' או לעמוד יצירת הקשר – שמשם כבר יידעו להתנהל בעצמם.


(קדימה להומפייג'. ה-404 של מנוע החופשות Holiday Finder שהכינותי במו ידיי)


דרך קצת יותר מתקדמת היא לנסות לנחש. אם למשל אנחנו יודעים מה חמשת העמודים הנצפים ביותר שלנו באתר, נוכל להציג לו לינקים שמישים שיובילו אליהם (אולי רצית לעשות X? אפשר להציע לך Y?).


זוכרים את המטרה הנוספת של מיקרו-קופי – הנעה לפעולה? שמירה על היוזר באתר שלנו באמצעות תוכן חלופי היא דרך לחזק את האנגייג'מנט דווקא ממצב חלש יחסית, שבו היוזרים על סף נטישה.

דרך אחרת היא לנסות ולנצל את ה-dead end לכיוון אחר לגמרי ולהציע ליוזר תוכן שאולי לא התכוון להגיע אליו, אבל יוכל לתרום לו.


(אולי בעצם רצית... ה-404 החמוד של קופת חולים כללית)


ראו למשל איך עושה את זה האתר של "עברית", כשתולעת הספרים מציעה בקריצה לאלו שהלכו לאיבוד לקפוץ דווקא למדף הספרים שעוסקים בחיפוש עצמי.


הפתרון של עברית מוביל אותנו למטרה השלישית של מיקרו-קופי – חיזוק ובידול של המותג שלנו. לא, אני לא אומרת ש-404 זה המקום למרוח את הסלוגן השיווקי המנצח שלנו. אבל הוא כן יכול להיות מקום שבו נשתמש בעולם התוכן ובמסרים של המותג שלנו כדי לתת ליוזרים שלנו הפוגה קומית קלה.


בעיניי, ה-404 שיעשה את הלימונדה הכי מתוקה מהלימון הכי חמוץ הוא זה שיהיה ייחודי לאתר או למותג. כזה שגם אם יראו לי אותו בלי הלוגו, אדע למי הוא שייך – או לפחות לאיזה עולם תוכן הגעתי.


(מפרגנת! ה-404 של עברית)


***

קולגה יקרה אמרה לי שהטרנד עכשיו הוא לזנוח את עמודי ה-404 לטובת העברה אוטומטית להומפייג'. לדעתי זאת טעות – גם מבחינת שמישות (אף אחד לא יעדכן אותי שמשהו לא בסדר בעמוד ולא סתם הגעתי להומפייג') וגם בגלל שככה תלך לאיבוד הפינה החביבה עליי באתרי אינטרנט :(



יש לכם עמודי 404 שעשיתם או שנהניתם לנחות בהם? אשמח לראות :)



76 צפיותתגובה 1
bottom of page